E-learning to bardzo szeroka dziedzina, która cały czas się rozwija. “Tradycyjne” szkolenia online cały czas wspierają rozwijające się nowe technologie. W tym module odpowiemy na pytanie co to jest e-learning i jakie może przyjmować formy, przedstawimy jego rozwój oraz postaramy się zidentyfikować i rozwiać mity jakie wokół e-learningu powstały.

  1. Co to jest e-learning?
  2. Krótka historia e-learningu.
  3. Metody szkoleń on-line
    • Nauczanie synchroniczne vs asynchorniczne
    • Różne formy e-learningowe: screencast, webcast, serious games, symulacje itp.
  4. Mity dotyczące szkoleń online.
  5. Rynek e-learningowy – wielkość, obszary największego rozwoju.

W oparciu o wiedzę dotyczącą tego jak ludzie się uczą chcieli byśmy przedstawić zastosowanie technologii w szkoleniach on-line. Zaprezentujemy teorie, które miały wpływ na wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu i uczeniu się oraz praktyczne przykłady zastosowania.


  1. Jak wykorzystanie technologii zmienia nauczanie i uczenie się?
  2. Dlaczego firmy/uczelnie wykorzystują e-learning?
  3. Aktywne nauczanie i jak je wspierać technologią?
  4. Konstrukcjonizm i znaczenie w lepszym nauczaniu i uczeniu się z wykorzystaniem nowych technologii?
  5. Nauczanie oparte o współpracę wspierane technologią.
  6. Przegląd najpopularniejszych technologii stosowanych w e-learningu.
  7. Przykłady wykorzystania e-learningu na uczelniach, w firmach.
  8. Wyzwania związane z e-learningiem.
  9. Najnowsze technologie w e-learningu
    • Virtual reality
    • Big Data
    • Sztuczna inteligencja
    • Inne

W tym bloku tematycznym będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie, czy przygotowanie contentu do szkoleń on-line różni się od przygotowania contentu do szkoleń tradycyjnych? Czy wykorzystać w szkoleniach on-line materiały przygotowane na potrzeby szkoleń/wykładów tradycyjnych, jeśli tak to w jaki sposób? W końcu omówimy współpracę z ekspertem przedmiotowym, która nie zawsze bywa łatwa dla obydwu stron: eksperta i Instrucional Designera.


  1. Czy proces budowania i rozwoju contentu na potrzeby e-learningu różni się od przygotowania treści na potrzeby szkoleń tradycyjnych?
  2. Dlaczego ważne jest zdefiniowanie wymagań przed rozpoczęciem procesu tworzenia contentu kursu e-learning.
  3. Plany i programy nauczania z wykorzystaniem e-learningu - jak planować proces kształcenia/szkolenia w zależności od rodzaju przekazywanego contentu.
  4. Język treści szkoleń on-line, czyli jak zwracać się do uczestnika kursu e-learning i jak skutecznie się z nim komunikować?
  5. Jaki jest związek pomiędzy zawartością merytoryczną szkolenia/wykładu, a metodami i formami szkoleń on-line, czyli jakie treści przekazywać z wykorzystaniem jakich metod i form.
  6. Współpraca z ekspertem przedmiotowym.
    • Jak układać współpracę, żeby była efektywna.
    • Pytania jakie powinien zadać projektant kursu ekspertowi przedmiotowemu.

W tym module skupimy się na procesach nauczania i projektowania szkoleń on-line. Przedstawimy profil i obowiązki Instructional Designera. Pokażemy także jak zaprojektować materiały aby były skuteczne i angażowały odbiorcę. Omówimy procesy uczenia się oraz najważniejsze koncepcje związane z pamięcią, uwagą i motywacją oraz rolą jaką odgrywa środowisko w uczeniu się. Będzie troche psychologii, a z drugiej strony będziesz miał okazję przećwiczyć w praktyce wybrane metody projektowania szkoleń on-line.


  1. Nauczanie - Motywacja - Aktywność - Zachowania behavioralne, czyli omówienie modelu skutecznego nauczania i uczenia się w e-learningu według Michaela Allena.
  2. Cognitive Theory of Multimedia Learning Richarda Mayera.
  3. ARCS Model of Motivation John’a Kellera.
  4. Pamięć i uwaga.
  5. Środowisko i jego rola w uczeniu się.
  6. Kim jest Instructional Design i jaka jest jego rola?
  7. Wybrane metody projektowania szkoleń on-line:
    • Action mapping
    • Implementacja modelu ARCS
    • Peer Instruction
    • Instruktażowe modele projektowe
  8. Metodyka blended learningu.
  9. Nauczanie nieformalne - czy zaprzecza wszelkim teoriom, planowaniu i o tym czy da się je jakoś zastosować w organizacji, czy też dzieje się samo i nic z nim nie można zrobić?

W tym module przedstawimy techniczne aspekty związane z projektowaniem szkoleń on-line.

Skupimy się na ograniczenia technicznych, architekturze popularnych rozwiązań i różnych podejściach przy projektowaniu contentu na urządzenia stacjonarne i mobilne.


  1. Parametry i ograniczenia techniczne,

  2. Dystrybucja online/offline,

  3. Urządzenie docelowe desktop/mobile itd.


Moduł poświęcony graficznej obróbce materiałów - płatne i darmowe repozytoria, narzędzia do edycji i proces tworzenia storyboardów


  1. Źródła materiałów audiowizualnych

  2. Popularne narzędzia graficzne

  3. Projektowanie storyboardów - myślenie wizualne


W tej części skupimy się na opisaniu i porównaniu róznych dostępnych na rynku standardów contentu e-learningowego. Przedstawimy też bieżace trendy na rynku.


  1. Rola i zalety standardów e-learningowych

  2. Porównanie najpopularniejsze standardy (AICC, SCORM)

  3. Analiza standardu SCORM (1.2 - 2004 v4)

  4. Nowe standardy na rynku - xAPI/Tin Can API

  5. Implementacja szkoleń on-line

Ta część będzie w całości poświęcona organizacji szkoleń on-line w organizacji. Przedstawimy sposób projektowania procesu rozwojowego uwzględniający kluczowe czynniki.

  • Szkolenie online jako proces rozwojowy
  • Kluczowe cechy szkolenia online
  • Kluczowe etapy szkolenia online (Analiza, Świadomość, Wiedza, Umiejętności, Postawy, Wdrożenie, Ewaluacja) 
  • Dobór metod rozwojowych
  • Angażowanie uczestników w proces
  • Wdrożenie
  • Ewaluacja i ciągły rozwój