W tym module przedstawimy techniczne aspekty związane z projektowaniem szkoleń on-line.
Skupimy się na ograniczenia technicznych, architekturze popularnych rozwiązań i różnych podejściach przy projektowaniu contentu na urządzenia stacjonarne i mobilne.
Parametry i ograniczenia techniczne,
Dystrybucja online/offline,
Urządzenie docelowe desktop/mobile itd.
E-learning to bardzo szeroka dziedzina, która cały czas się rozwija. “Tradycyjne” szkolenia online cały czas wspierają rozwijające się nowe technologie. W tym module odpowiemy na pytanie co to jest e-learning i jakie może przyjmować formy, przedstawimy jego rozwój oraz postaramy się zidentyfikować i rozwiać mity jakie wokół e-learningu powstały.
- Co to jest e-learning?
- Krótka historia e-learningu.
- Metody szkoleń on-line
- Nauczanie synchroniczne vs asynchorniczne
- Różne formy e-learningowe: screencast, webcast, serious games, symulacje itp.
- Mity dotyczące szkoleń online.
- Rynek e-learningowy – wielkość, obszary największego rozwoju.
Ta część będzie w całości poświęcona organizacji szkoleń on-line w organizacji. Przedstawimy wszystkie procesy związane z analizą biznesową dla nowych projektów, produkcją szkoleń a także pomiarem ich efektywności i ewaluacją. Zaprezentujemy też pomysły na promocje nowych materiałów i organizację biblioteki e-szkoleń.
- Planowanie i budowanie biblioteki szkoleń
- Analiza biznesowa szkoleń - określanie mierników efektywnościowych - efekty biznesowe, zmiana zachowań, zdobyta wiedza (Taksonomia Blooma, Action mapping)
- Prowadzenie projektu produkcji szkolenia online - model kaskadowy ADDIE, agile - SAM
- Content marketing - promocja e-learningu, budowanie motywacji zewnętrznej i wewnętrznej u odbiorców szkoleń online
- Pomiar, analiza i prezentacja efektywności szkoleń on line - Model Kirkpatricka
- Ewaluacja szkoleń on-line
Zaprezentujemy najpopularniejsze rozwiązania na rynku, jakie oferują funkcjonalności oraz w jaki sposób przeprowadzić efektywny webinar.
Funkcjonalności
Najpopularniejsze rozwiązania
- Best practice - planowanie i prowadzenie spotkań, angażowanie uczestników
Ten moduł będzie poświęcony platformom e-learningowym (LMS). Zaprezentujemy najpopularniejsze moduły i funkcjonalności i pokażemy czym się rozwiązania biznesowe od tych przygotowanych na rynek akademicki. W ostatniej części pokażemy jak powinien wyglądać proces wyboru LMS oraz jakie wiążą się z tym koszty.
Najważniejsze komponenty i funkcjonalności
Najpopularniejsze systemy i dostawcy
Rozwiązania korporacyjne vs rozwiązania akademickie
Jak wybrać właściwy system - analiza przedwdrożeniowa
Koszty – opcje licencyjne - rozwiązania chmurowe i instalowane lokalnie
Content video zyskuje co raz większą popularność. W tej części szkolenia przedstawimy kwestie techniczne związane z ich nagrywaniem oraz proces organizacji nagrania.
Najpopularniejsze formaty i serwisy
Nagrywanie filmów z wykorzystaniem smartphone’a
Best practice - planowanie i nagrywanie filmów, udostępnianie filmów uczestnikom.
W oparciu o wiedzę dotyczącą tego jak ludzie się uczą chcieli byśmy przedstawić zastosowanie technologii w szkoleniach on-line. Zaprezentujemy teorie, które miały wpływ na wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu i uczeniu się oraz praktyczne przykłady zastosowania.
- Jak wykorzystanie technologii zmienia nauczanie i uczenie się?
- Dlaczego firmy/uczelnie wykorzystują e-learning?
- Aktywne nauczanie i jak je wspierać technologią?
- Konstrukcjonizm i znaczenie w lepszym nauczaniu i uczeniu się z wykorzystaniem nowych technologii?
- Nauczanie oparte o współpracę wspierane technologią.
- Przegląd najpopularniejszych technologii stosowanych w e-learningu.
- Przykłady wykorzystania e-learningu na uczelniach, w firmach.
- Wyzwania związane z e-learningiem.
- Najnowsze technologie w e-learningu
- Virtual reality
- Big Data
- Sztuczna inteligencja
- Inne
W tym module skupimy się na procesach nauczania i projektowania szkoleń on-line. Przedstawimy profil i obowiązki Instructional Designera. Pokażemy także jak zaprojektować materiały aby były skuteczne i angażowały odbiorcę. Omówimy procesy uczenia się oraz najważniejsze koncepcje związane z pamięcią, uwagą i motywacją oraz rolą jaką odgrywa środowisko w uczeniu się. Będzie troche psychologii, a z drugiej strony będziesz miał okazję przećwiczyć w praktyce wybrane metody projektowania szkoleń on-line.
- Nauczanie - Motywacja - Aktywność - Zachowania behavioralne, czyli omówienie modelu skutecznego nauczania i uczenia się w e-learningu według Michaela Allena.
- Cognitive Theory of Multimedia Learning Richarda Mayera.
- ARCS Model of Motivation John’a Kellera.
- Pamięć i uwaga.
- Środowisko i jego rola w uczeniu się.
- Kim jest Instructional Design i jaka jest jego rola?
- Wybrane metody projektowania szkoleń on-line:
- Action mapping
- Implementacja modelu ARCS
- Peer Instruction
- Instruktażowe modele projektowe
- Metodyka blended learningu.
- Nauczanie nieformalne - czy zaprzecza wszelkim teoriom, planowaniu i o tym czy da się je jakoś zastosować w organizacji, czy też dzieje się samo i nic z nim nie można zrobić?
W tym bloku tematycznym będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie, czy przygotowanie contentu do szkoleń on-line różni się od przygotowania contentu do szkoleń tradycyjnych? Czy wykorzystać w szkoleniach on-line materiały przygotowane na potrzeby szkoleń/wykładów tradycyjnych, jeśli tak to w jaki sposób? W końcu omówimy współpracę z ekspertem przedmiotowym, która nie zawsze bywa łatwa dla obydwu stron: eksperta i Instrucional Designera.
- Czy proces budowania i rozwoju contentu na potrzeby e-learningu różni się od przygotowania treści na potrzeby szkoleń tradycyjnych?
- Dlaczego ważne jest zdefiniowanie wymagań przed rozpoczęciem procesu tworzenia contentu kursu e-learning.
- Plany i programy nauczania z wykorzystaniem e-learningu - jak planować proces kształcenia/szkolenia w zależności od rodzaju przekazywanego contentu.
- Język treści szkoleń on-line, czyli jak zwracać się do uczestnika kursu e-learning i jak skutecznie się z nim komunikować?
- Jaki jest związek pomiędzy zawartością merytoryczną szkolenia/wykładu, a metodami i formami szkoleń on-line, czyli jakie treści przekazywać z wykorzystaniem jakich metod i form.
- Współpraca z ekspertem przedmiotowym.
- Jak układać współpracę, żeby była efektywna.
- Pytania jakie powinien zadać projektant kursu ekspertowi przedmiotowemu.
- Nauczyciel: Janusz Lenkiewicz
Na rynku znajduje się bardzo wiele narzędzi authoringowych. Zaprezentujemy najpopularniejsze z nich, oraz przykładowe projekty wykonane z ich pomocą. Podpowiemy także w jaki sposób wybrac idealne narzedzie dla swoich potrzeb.
Programowanie vs Rapid development
Przegląd narzędzi Rapid authoringowych – przykłady i charakterystyka,
Architektura narzędzi do projektowania szkoleń SAAS/built In LMS/stand alone,
Jak wybrać narzędzie?
- Gdzie szukać inspiracji i w jaki sposób stworzyć swoje portfolio.