W tym module przedstawimy techniczne aspekty związane z projektowaniem szkoleń on-line.

Skupimy się na ograniczenia technicznych, architekturze popularnych rozwiązań i różnych podejściach przy projektowaniu contentu na urządzenia stacjonarne i mobilne.


  1. Parametry i ograniczenia techniczne,

  2. Dystrybucja online/offline,

  3. Urządzenie docelowe desktop/mobile itd.


E-learning to bardzo szeroka dziedzina, która cały czas się rozwija. “Tradycyjne” szkolenia online cały czas wspierają rozwijające się nowe technologie. W tym module odpowiemy na pytanie co to jest e-learning i jakie może przyjmować formy, przedstawimy jego rozwój oraz postaramy się zidentyfikować i rozwiać mity jakie wokół e-learningu powstały.

  1. Co to jest e-learning?
  2. Krótka historia e-learningu.
  3. Metody szkoleń on-line
    • Nauczanie synchroniczne vs asynchorniczne
    • Różne formy e-learningowe: screencast, webcast, serious games, symulacje itp.
  4. Mity dotyczące szkoleń online.
  5. Rynek e-learningowy – wielkość, obszary największego rozwoju.

Ta część będzie w całości poświęcona organizacji szkoleń on-line w organizacji. Przedstawimy wszystkie procesy związane z analizą biznesową dla nowych projektów, produkcją szkoleń a także pomiarem ich efektywności i ewaluacją. Zaprezentujemy też pomysły na promocje nowych materiałów i organizację biblioteki e-szkoleń.


  1. Planowanie i budowanie biblioteki szkoleń
  2. Analiza biznesowa szkoleń - określanie mierników efektywnościowych - efekty biznesowe, zmiana zachowań, zdobyta wiedza (Taksonomia Blooma, Action mapping)
  3. Prowadzenie projektu produkcji szkolenia online - model kaskadowy ADDIE, agile - SAM
  4. Content marketing  - promocja e-learningu, budowanie motywacji zewnętrznej i wewnętrznej u odbiorców szkoleń online
  5. Pomiar, analiza i prezentacja efektywności szkoleń on line - Model Kirkpatricka
  6. Ewaluacja szkoleń on-line

Zaprezentujemy najpopularniejsze rozwiązania na rynku, jakie oferują funkcjonalności oraz w jaki sposób przeprowadzić efektywny webinar.


  1. Funkcjonalności

  2. Najpopularniejsze rozwiązania

  3. Best practice - planowanie i prowadzenie spotkań, angażowanie uczestników

Ten moduł będzie poświęcony platformom e-learningowym (LMS). Zaprezentujemy najpopularniejsze moduły i funkcjonalności i pokażemy czym się rozwiązania biznesowe od tych przygotowanych na rynek akademicki. W ostatniej części pokażemy jak powinien wyglądać proces wyboru LMS oraz jakie wiążą się z tym koszty.


  1. Najważniejsze komponenty i funkcjonalności

  2. Najpopularniejsze systemy i dostawcy

  3. Rozwiązania korporacyjne vs rozwiązania akademickie

  4. Jak wybrać właściwy system - analiza przedwdrożeniowa

  5. Koszty – opcje licencyjne - rozwiązania chmurowe i instalowane lokalnie


Content video zyskuje co raz większą popularność. W tej części szkolenia przedstawimy kwestie techniczne związane z ich nagrywaniem oraz proces organizacji nagrania.


  1. Najpopularniejsze formaty i serwisy

  2. Nagrywanie filmów z wykorzystaniem smartphone’a

  3. Best practice - planowanie i nagrywanie filmów, udostępnianie filmów uczestnikom.


W oparciu o wiedzę dotyczącą tego jak ludzie się uczą chcieli byśmy przedstawić zastosowanie technologii w szkoleniach on-line. Zaprezentujemy teorie, które miały wpływ na wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu i uczeniu się oraz praktyczne przykłady zastosowania.


  1. Jak wykorzystanie technologii zmienia nauczanie i uczenie się?
  2. Dlaczego firmy/uczelnie wykorzystują e-learning?
  3. Aktywne nauczanie i jak je wspierać technologią?
  4. Konstrukcjonizm i znaczenie w lepszym nauczaniu i uczeniu się z wykorzystaniem nowych technologii?
  5. Nauczanie oparte o współpracę wspierane technologią.
  6. Przegląd najpopularniejszych technologii stosowanych w e-learningu.
  7. Przykłady wykorzystania e-learningu na uczelniach, w firmach.
  8. Wyzwania związane z e-learningiem.
  9. Najnowsze technologie w e-learningu
    • Virtual reality
    • Big Data
    • Sztuczna inteligencja
    • Inne

W tym module skupimy się na procesach nauczania i projektowania szkoleń on-line. Przedstawimy profil i obowiązki Instructional Designera. Pokażemy także jak zaprojektować materiały aby były skuteczne i angażowały odbiorcę. Omówimy procesy uczenia się oraz najważniejsze koncepcje związane z pamięcią, uwagą i motywacją oraz rolą jaką odgrywa środowisko w uczeniu się. Będzie troche psychologii, a z drugiej strony będziesz miał okazję przećwiczyć w praktyce wybrane metody projektowania szkoleń on-line.


  1. Nauczanie - Motywacja - Aktywność - Zachowania behavioralne, czyli omówienie modelu skutecznego nauczania i uczenia się w e-learningu według Michaela Allena.
  2. Cognitive Theory of Multimedia Learning Richarda Mayera.
  3. ARCS Model of Motivation John’a Kellera.
  4. Pamięć i uwaga.
  5. Środowisko i jego rola w uczeniu się.
  6. Kim jest Instructional Design i jaka jest jego rola?
  7. Wybrane metody projektowania szkoleń on-line:
    • Action mapping
    • Implementacja modelu ARCS
    • Peer Instruction
    • Instruktażowe modele projektowe
  8. Metodyka blended learningu.
  9. Nauczanie nieformalne - czy zaprzecza wszelkim teoriom, planowaniu i o tym czy da się je jakoś zastosować w organizacji, czy też dzieje się samo i nic z nim nie można zrobić?

W tym bloku tematycznym będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie, czy przygotowanie contentu do szkoleń on-line różni się od przygotowania contentu do szkoleń tradycyjnych? Czy wykorzystać w szkoleniach on-line materiały przygotowane na potrzeby szkoleń/wykładów tradycyjnych, jeśli tak to w jaki sposób? W końcu omówimy współpracę z ekspertem przedmiotowym, która nie zawsze bywa łatwa dla obydwu stron: eksperta i Instrucional Designera.


  1. Czy proces budowania i rozwoju contentu na potrzeby e-learningu różni się od przygotowania treści na potrzeby szkoleń tradycyjnych?
  2. Dlaczego ważne jest zdefiniowanie wymagań przed rozpoczęciem procesu tworzenia contentu kursu e-learning.
  3. Plany i programy nauczania z wykorzystaniem e-learningu - jak planować proces kształcenia/szkolenia w zależności od rodzaju przekazywanego contentu.
  4. Język treści szkoleń on-line, czyli jak zwracać się do uczestnika kursu e-learning i jak skutecznie się z nim komunikować?
  5. Jaki jest związek pomiędzy zawartością merytoryczną szkolenia/wykładu, a metodami i formami szkoleń on-line, czyli jakie treści przekazywać z wykorzystaniem jakich metod i form.
  6. Współpraca z ekspertem przedmiotowym.
    • Jak układać współpracę, żeby była efektywna.
    • Pytania jakie powinien zadać projektant kursu ekspertowi przedmiotowemu.

Na rynku znajduje się bardzo wiele narzędzi authoringowych. Zaprezentujemy najpopularniejsze z nich, oraz przykładowe projekty wykonane z ich pomocą. Podpowiemy także w jaki sposób wybrac idealne narzedzie dla swoich potrzeb.


  1. Programowanie vs Rapid development

  2. Przegląd narzędzi Rapid authoringowych – przykłady i charakterystyka,

  3. Architektura narzędzi do projektowania szkoleń SAAS/built In LMS/stand alone,

  4. Jak wybrać narzędzie?

  5. Gdzie szukać inspiracji i w jaki sposób stworzyć swoje portfolio.